Tuontilogistiikan tehostaminen parantaa Kamuxin kannattavuutta

Kamuxin yhteistyö Bahn Expressin kanssa, joka alkoi vuonna 2024, on lyhentänyt ulkomailta ostettujen autojen tuontiajan viikoista muutamaan päivään.

Kamux on tuttu nimi kuluttajille Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen vähittäiskauppaketju on kasvanut lähes 70 liikkeen kansainväliseksi verkostoksi. Perustamisestaan lähtien Kamux on myynyt lähes 600 000 käytettyä autoa.

Yrityksen liiketoimintamalli hyödyntää nopeaa varaston kiertonopeutta ja ensiluokkaista asiakaskokemusta. Kamux on alan edelläkävijä yhdistäen fyysisen myymäläverkostonsa digitaaliseen automyyntiin.

Nopeampi varaston kierto, paremmat katteet

Käytettyjen autojen liiketoiminnassa nopea varaston kiertonopeus tarkoittaa, että vaihtoautot tai muista lähteistä ostetut autot myydään nopeasti eteenpäin. Nopea varaston kiertonopeus on ratkaisevan tärkeää tehokkaalle pääoman käytölle. Lisäksi monien mallien arvo laskee nopeasti.

Kamux hankkii monia haluttuja autoja ulkomailta. Usein nämä ajoneuvot ovat myynnissä jo ennen kuin ne ovat saapuneet liikkeisiin. Kun asiakas löytää sopivan auton verkosta ja haluaa sen nopeasti, saumaton logistiikka on kriittistä asiakaskokemukselle. Mitä siis tapahtuu, kun autokuljetus ulkomailta nopeutuu radikaalisti?

Emilia Savenius, Kamuxin hankinta-assistentti kuuden viime vuoden ajan, tietää vastauksen. Emilia on nähnyt omakohtaisesti, miten logistiikan tehostaminen vaikuttaa koko liiketoimintaan.

Vierailimme Oulussa jututtamassa Emiliaa hänen työstään.

Millaisia odotuksia kohtaat työssäsi?

Kun keskustelemme myyjien kanssa, he toivovat aina, että ulkomailta tulevat autot olisivat saapuneet jo eilen. Tämä on suuri haaste logistiikkatiimellemme.

Odotukset logistiikkatoiminnalle ovat tällä hetkellä melko korkeat. Pyrimme aina löytämään ratkaisun, joka on sekä nopea että kustannustehokas.

Kuinka kauan autojen toimitukset ulkomailta Suomeen tyypillisesti kestivät ennen yhteistyötä Bahn Expressin kanssa?

Autot saapuivat Suomeen aiemmin noin kahdessa viikossa. Se saattaa kuulostaa lyhyeltä ajalta, mutta meille jokainen päivä on arvokas.

Pilottivaihe avasi uusia mahdollisuuksia

Miten päädyitte yhteistyöhön Bahn Expressin kanssa?

Aloitimme työskentelyn heidän kanssaan pilottivaiheen jälkeen. Olimme erittäin tyytyväisiä luvattuihin toimitusaikoihin ja kohtuullisiin hintoihin. Tasapaino kustannusten ja toimitusajan välillä oli erinomainen.

Mikä on suurin ero Bahn Expressin ja muiden autokuljetusyritysten välillä?

Bahn Expressin kuljettajat ajavat autot suoraan myyjältä meille. Perinteiset kuljetusyritykset lastaavat autot rekkoihin. Tämä johtaa usein pitkään viiveeseen rahtitilauksen ja auton noudon välillä. Myös toimitukseen kuluu enemmän aikaa noudon jälkeen. Nyt saamme autot Ruotsista noin kolmessa päivässä. Jopa Saksasta toimitus kestää keskimäärin vain viisi päivää. Tämä on erittäin merkittävä tekijä myyntihenkilöstöllemme ja parantaa merkittävästi asiakaskokemustamme.

Lisäksi Bahn Express toimittaa meille digitaalisen CMR:n toimituksen yhteydessä. Esimerkiksi tapauksissa, joissa meidän on tehtävä reklamaatio autosta myyjälle, tarvitsemme CMR:n.

"Nopeus vaikuttaa voittoomme erittäin paljon. Mitä nopeammin saamme autot showroomiimme, sitä enemmän voittoa teemme."

Yhteistyö jatkuu

Savenius on tyytyväinen saavutettuihin tuloksiin, mutta työ jatkuu. Kamuxin toiminta kolmessa maassa vaatii jatkuvaa logistiikan optimointia.

On hienoa nähdä, miten konkreettiset parannukset logistiikassa vaikuttavat koko liiketoimintaan. Kaikki hyötyvät, kun autot liikkuvat nopeammin: myyntitiimimme, asiakkaamme ja lopulta koko yritys.

Kamuxin showroom
Emilia Savenius, Kamuxin Hankinta-assistentti
Kamux-case - Bahn Express